Nauka

Style uczenia się

Często zastanawiałeś/aś się nad tym co decyduje o tym, że pewnych wiadomości, materiałów uczysz się szybciej i efektywniej, a z innymi masz problem i trudność? Być może uczysz się niezgodnie ze swoim stylem uczenia się? A nawet nie wiesz jaki masz styl uczenia się? Nie martw się, ten materiał po krótce pozwoli Ci ocenić, rozpoznać jak się uczysz.

Czy wiesz, że w trakcie nauki człowiek korzysta ze zmysłów takich jak zmysł wzroku- wzrok, słuchu- słuch, dotyku- ruch. U wielu z Nas jeden ze z nich jest dominującym tzn. najlepiej rozwiniętym, co powoduje, że dzięki niemu nowe wiadomości przyswajamy łatwiej, szybciej i efektywniej. Osoby, które mają dobrze rozwinięty zmysł wzroku nazywamy wzrokowcami ze zmysłem słuchu słuchowcami, a ze zmysłem dotyku czuciowcami/  kinestetykami.

 

STYLE UCZENIA SIĘ

   Wzrok                                               Słuch                                         Ruch / dotyk

patrzenie i czytanie                         słuchanie i mówienie                    dotyk i działanie

WZROKOWIEC                               SŁUCHOWIEC                           CZUCIOWIEC /KINESTETYK

Aby nauka przebiegała sprawnie i bez większych kłopotów, ważne jest, aby każdy z nas rozpoznał swój styl uczenia się, a więc dominujący zmysł, dzięki któremu będziemy wiedzieli w jaki sposób mamy się  uczyć, żeby się nauczyć- umieć, a nie namęczyć.

A zatem…

WZROKOWCY

Wzrokowcy kim są i co ich cechuje? Wiemy już, że są to osoby, u których dominującym zmysłem jest wzrok. Wzrokowcy informacje i wiadomości zapamiętują na drodze: patrzę i czytam. Lubią porządek i ład wokół siebie, przeszkadza im hałas, który ich rozprasza. Łatwo pamiętają kolory, rysunki, a także położenie przedmiotów. Zwracają uwagę na ubiór swój i innych. Lubią przebywać w „ładnych” pomieszczeniach, otoczeniu. Problem sprawia im zapamiętywanie nazwisk, tytułów, nazw. Wzrokowcy często posługują się zwrotami typu „Kiepsko to widzę”, „Patrz, jakie to proste”, „Zobacz, spójrz jak to rozwiązałem” itp. Chętnie uczą się czytając i patrząc na pokazy lub demonstracje, wykresy, tabele, opisy. Chętnie korzystają i robią notatki, rysują obrazki. Ucząc się muszą mieć porządek. Obraz telewizyjny jest dla wzrokowców nie tylko źródłem rozrywki ale także ważnych informacji. Chętnie uczą się korzystając ze slajdów czy zdjęć. Dobrze zapamiętują twarze. Zwracają uwagę na szczegóły w ich otoczeniu. Z filmu pamiętają najlepiej kostiumy, pejzaże, wygląd postaci. Zapamiętują kolor książki niż jej tytuł. Kiedy się nudzą – rysują, piszą, przeglądają książkę albo zagapią się w okno.

Jeśli ktoś z Was jest tym typem WZROKOWCEM to w trakcie nauki powinniście: korzystać z różnych kart z obrazkami, analizować i robić wykresy, tabele i mapy, rysować obrazki, rysunki, które będą przedstawiały i prezentowały dane informacje, wiadomości czy zadanie. W trakcie lekcji ważne informacje możesz zapisać w postaci rysunku w zeszycie na marginesie. Uczcie się i pracujcie zawsze w uporządkowanym pokoju, miejscu. Zapisujcie to co ważne i istotne, róbcie notatki. Redagując notatkę pamiętajcie, żeby była kolorowa, uporządkowana i przejrzysta. Podkreślajcie, zaznaczajcie kolorowym mazakiem ważne informacje do zapamiętania. Możecie także wykonać plakat, plansze z materiałem do zapamiętania i powiesić je w widocznym miejscu. Powinny być one kolorowe i uporządkowane. Dbajcie o przejrzystość, estetykę swoich prac i notatek. Pracujcie i uczcie się według ustalonego planu.

SŁUCHOWCY

A kim są Słuchowcy ? Otóż oni wolą słyszeć, usłyszeć nowe informacje niż je przeczytać. Chętnie uczą się, słuchając innych. Lubią rozmawiać, dyskutować. Ucząc się, powtarzają na głos zapamiętywane teksty. Podczas nauki muszą mieć ciszę ponieważ hałas i niepotrzebne dźwięki ich dekoncentrują. Słuchowcy nie lubią długich opisów, nie zwracają uwagi na ilustracje, mogą mieć problemy z odczytywaniem mapy. Często mówią na głos to o czym myślą, nad czym się zastanawiają. Pamiętają imiona i nazwiska, ale mylą im się twarze. Lubią muzykę, lubią śpiewać, nucić. Słuchowcy nie boją się publicznie występować ani udzielać  ustnych odpowiedzi. Potrzebują objaśnień i wyjaśnień słownych. Ważna jest dla nich intonacja i modulacja głosu. Dobrze im się uczy w grupie, gdzie mogą dzielić „mówiąc” się wiedzą i dyskutować z innymi.  Zwracają uwagę na dźwięki dookoła jak i np. w filmach. Osoby będące słuchowcami nie potrafią długo milczeć, gdy przez dłuższy czas otacza ich cisza sami inicjują dzięki np. śpiewając, nucąc. Szybko uczą się piosenek, rymowanek i wierszy. Często w ich wypowiedziach pojawiają się zwroty typu : „Posłuchaj” ,”Słyszysz?”, „Słuchaj jaki to dobre”, „Posłuchaj, to ważne”.

Jeśli ktoś z Was jest tym typem Słuchowcem to w trakcie nauki powinniście: ograniczyć hałas i nadmiar dźwięków. Czytać i powtarzać na głos, „mówić do siebie” lub do innej osoby, osób tego czego się uczycie, słówka powtarzać na głos. Podkreślajcie ważne informacje czytając je na głos. Możecie nagrywać to czego się uczycie i potem to odtwarzać. Możecie śpiewać to czego się uczycie, układać rymowanki czy wierszyki, a nawet piosenki. Uczcie się z kimś lub w grupie.  Ucząc się wyobrażajcie sobie dialog: pytania i odpowiedzi lub zadając sobie pytania i udzielając na nie odpowiedzi.

Kinestetycy/ Czuciowcy

Kinestetycy ( Czuciowcy) ? Oni z koli uczą się przez dotyk i działanie. Kinestetycy lubią ruch, chętnie uprawiają sport i wykonują prace ręczne, lubią tańczyć. Trudno im się uczyć i rozwiązywać zadania siedząc. Często się wiercą i ruszają, odwracają. Najlepiej uczą się poprzez wykonywanie różnych czynności, zadań w które się angażują. Nie dbają o porządek i ład. Bez trudności uczą się, gdy sami coś wykonują. Świetnie sprawdzają się jako pomocnicy/ asystenci nauczycieli przedmiotów ścisłych, gdyż chętnie uczestniczą w przeprowadzaniu doświadczeń. Dobrze zapamiętują to co sami zrobili, wykonali. Niechętnie czytają i słuchają innych. Lubią przerwy w nauce, podczas których mogą podejmować aktywność ruchową. Mają problemy i trudności z Ortografią. Ich wyobraźnia pracuje, gdy jest w ruchu. Kinestetycy lubią coś trzymać, manipulować, gestykulować itp. Z kolei Czuciowcy, mówią cicho, wolno, spokojnie. Są wrażliwi i emocjonalni, bardzo wszystko przeżywają. Lubią miejsca ciche i spokojne, w których czują się bezpiecznie. Często używają zwrotów typu: ” Czuje, mam wrażenie”, ,,Czuję” , ,,Mam wrażenie”, ,,Odczuwam”.

Jeśli ktoś z Was jest tym typem Kinestetykiem/ Czuciowcem to w trakcie nauki powinien : Czytać na głos. W trakcie czytania tekstu przesuwać palcem, by śledzić czytane słowa na stronie. Aby lepiej zapamiętać materiał pamiętaj, notuj wiadomości, informacje na kartkach  w brudnopisie kilkakrotnie. Możesz uczyć się chodząc z książką po pokoju, lub powtarzać materiał wykonując ćwiczenia np. przysiady. Ważne informacje podkreślaj kolorowymi mazakami. W trakcie nauki, aby zapewnić sobie potrzebę ruchu, możesz ściskać w dłoni małą piłeczkę. Koniecznie rób przerwy miedzy czytaniem, możesz wtedy wykonać lekkie ćwiczenia. Utrwalaj swoją wiedzę poprzez różnego rodzaju gry, działaj- układaj puzzle, klocki, lep z plasteliny, wycinaj itp. Odgrywaj scenki, wcielaj się w role, postacie. Możesz tworzyć duże plakaty, na których zapiszesz najważniejsze informacje i wiadomości. Połączysz w ten sposób ruch z nauką. Podczas rozmowy wspomagaj się gestami.

 

Przygotowała p. Sylwia

Na podstawie m.in. :

 „Atlas efektywnego uczenia (się ), nie tylko dla nauczycieli cześć 1” M. Taraszkiewicz, C. Rose

„Style uczenia się uczniów klas I-III”. I. Rambowicz , Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszcy.

„Typy inteligencji i style uczenia się”. MACMILLAN POLSKA 2012

 „Uczymy się uczyć”. Cz. Plewka, M. Taraszkiewicz. TWP . Szczecin 2010.

Pokaż więcej

Podobne Artykuły

Back to top button
Skip to content