Najmłodsi a epidemia koronawirusa.
Najmłodsi a epidemia koronawirusa.
Jak radzić sobie w obecnej, trudnej dla wszystkich sytuacji?
W tym trudnym dla wszystkich czasie, wielu z nas – rodziców i opiekunów – zadaje sobie pytania: jak wytłumaczyć dziecku co obecnie dzieje się w Polsce i na świecie, jak pomóc dziecku radzić sobie z obecną sytuacją – dlaczego nie może chodzić do szkoły, dlaczego nie może wyjść na podwórko, nie może pobawić się z rówieśnikami.
Aby ułatwić dzieciom odnalezienie się w „nowej rzeczywistości” i zapobiec nadmiernym obawom, warto odpowiednio wcześniej dostarczyć naszym milusińskim mądrych informacji, porozmawiać, przedstawić sytuację, ale… bardzo ważne jest jednak, aby przed rozmową z dzieckiem samemu zastosować się do kilku ważnych zasad:
- Zadbać o swoje emocje,
- zatroszczyć się o samego siebie,
- starać się być spokojnym, nie popadać w panikę,
- odizolować się od niesprawdzonych informacji, analizować sytuację.
Nie ukrywajmy przed dziećmi problemu. W czasie rozmowy mogą doświadczyć lekkiego niepokoju, ale pomoże im to stawić czoło problemowi, zmierzyć się z sytuacją.
W czasie rozmowy starajmy się dochować kilku zasad:
- Bądźmy dobrymi obserwatorami – zwracajmy uwagę na zachowanie naszego dziecka. Zadajmy sobie kilka pytań – jak nasze dziecko reaguje na tę sytuację, czy dopytuje, a może unika rozmów?
- Bądźmy gotowi do rozmowy – postarajmy się stworzyć przyjemną atmosferę, bądźmy spokojni, opanowani i rzeczowi. przygotujmy sobie zestaw 3-4 rzetelnych faktów, którymi możemy się podzielić z naszym dzieckiem.
- Rozmawiajmy o tym, jak radzić sobie z lękiem – opowiedzmy dzieciom, co my robimy, żeby poradzić sobie z problemem – oglądanie komedii, czytanie książek, gry).
- Wskazujmy na czasowość pewnych ograniczeń czy rozwiązań – bardzo ważne jest aby przedstawić terminowość oraz to, czemu te ograniczenia mają służyć!
- Starajmy się być spokojni, rzeczowi, opanowani – nie twórzmy tajemnic, odpowiadajmy dziecku na Jego pytania. Swoją postawą nie stwarzajmy dziecku sytuacji lękowych.
Rodzicu! Obserwuj zachowania swojego dziecka, zwróć uwagę na nagłe zmiany np. nadmierną aktywność, ciągły smutek i zamyślanie się, zwiększoną płaczliwość, wybuchy złości, pojawianie się reakcji nieadekwatnych do sytuacji.
Sygnałem, że obecna sytuacja nadmiernie wpływa na nasze dziecko, mogą być również trudności z usypianiem lub (i) częste budzenie w nocy, koszmarne sny, dolegliwości psychosomatyczne. Powyższe sytuacje powinny dać nam jasny sygnał, że powinniśmy spokojnie i rzeczowo porozmawiać z dzieckiem.
Pedagog szkolny
Lidia Musiał
Na podstawie materiału
„Jak rozmawiać z dziećmi o koronawirusie”-
dr Magdalena Śniegulska, psycholog z Uniwersytetu SWPS.