Porady pedagoga szkolnego
Drodzy Uczniowie!
Okres pandemii, nauki zdalnej to trudny czas dla nas wszystkich. Jeśli ktoś z Was ma jakiś problem, nie radzi sobie z nauką, swoimi emocjami lub po prostu chciałby z kimś porozmawiać, to zachęcam do kontaktu.
Proszę o wiadomość na dzienniku elektronicznym lub za pomocą Platformy Teams. Oferuje możliwość pomocy w formie:
- porad, wskazówek
- rozmów indywidualnych
- konsultacji
Życzę Wam wszystkim i każdemu z osobna wytrwałości i zdrowia.
Pozdrawiam i przesyłam dużo pozytywnej energii.
pedagog szkolny p. Sylwia
Drodzy Rodzice!
Okres pandemii, nauki zdalnej Państwa dzieci to trudny czas dla nas wszystkich. Jeśli ktoś z Państwa ma jakieś pytania, potrzebuje porady i wsparcia zachęcam do kontaktu.
Proszę o informację na dzienniku elektronicznym. Oferuje możliwość pomocy w formie:
- porad, wskazówek,
- indywidualnych rozmów i konsultacji.
Życzę Państwu dużo zdrowia i spokoju. Pozdrawiam
pedagog szkolny S. Stępień
DRODZY RODZICE!
Jeśli zauważyliście, że Wasze dziecko ma problemy z czytaniem, pisaniem lub liczeniem, popełnia przy tym liczne i różne błędy, może to wskazywać, iż należy ono do grupy uczniów mających specyficzne trudności w nauce, takie jak:
- dysleksja,
- dysortografia,
- dysgrafia,
- dyskalkulia
Czasem, zdarza się tak, że niektóre dzieci mają problem z opanowaniem tych umiejętności. Mimo, iż ich rozwój intelektualny słuch i wzrok są prawidłowe. Dziecko stara się i pracuje, nauczyciele pomagają, a Państwo je wsparcie, to nie osiąga sukcesu. Co wtedy?
Zdaniem Polskiego Towarzystwa Dysleksji: “Specyficzne trudności w czytaniu i pisaniu ujawniają się dopiero w szkole, podczas gdy już w okresie przedszkolnym można zauważyć objawy, które cechują tzw. dzieci ryzyka dysleksji”:
- opóźniony rozwój mowy;
- mała sprawność i koordynacja ruchów podczas zabaw ruchowych, samoobsługi, rysowania i pisania (brzydkie pismo);
- wadliwa wymowa, trudności z wypowiadaniem złożonych słów, błędy gramatyczne;
- trudności z różnicowaniem głosek podobnych oraz z wydzieleniem sylab, głosek ze słów i ich syntezą;
- trudności z wykonywaniem układanek i odtwarzaniem wzorów graficznych;
- Oburęczność;
- mylenie prawej i lewej ręki;
- trudności w czytaniu pomimo dobrej inteligencji oraz braku zaniedbania środowiskowego i dydaktycznego;
- trudności z opanowaniem poprawnej pisowni: pismo zwierciadlane, mylenie liter podobnych pod względem kształtu (p-b-d-g), liter odpowiadających głoskom zbliżonym fonetycznie, opuszczanie liter, błędy ortograficzne pomimo znajomości zasad ortografii- Polskie Towarzystwo Dysleksji.
Symptomy dysleksji u dzieci w wieku wczesnoszkolnym:
- kłopoty z dzieleniem na sylaby i rozróżnianiem głosek w wyrazach
- problemy z poprawnym wymawianiem wielosylabowych słów
- mała precyzja ruchów dłoni, nieumiejętność wiązania kokardki, cięcia nożyczkami po śladzie
- nieprawidłowy uchwyt kredki lub narzędzia pisarskiego
- nieprawidłowy kierunek kreślenia linii i liter
- problem z rysowaniem i odtwarzaniem szlaczków
- mylenie liter kształtopodobnych (m-n-u, p-b-d-g, l-ł-t)
- słaba orientacja w przestrzeni (nad, pod, za, obok) i w czasie (pory dnia)
- słabe zapamiętywanie liter, cyfr i kształtów geometrycznych
- ubogie słownictwo
- liczne błędy gramatyczne
- kłopoty z uczeniem się sekwencji (wierszyki, dni tygodnia, miesiące.
- niskie różnicowanie głosek podobnie brzmiących (z-s, g-k, p-b, t-d)
- nieestetyczne próby pisania
- niska sprawność ręki piszącej
- brak ustalonej stronności ciała i dominującej ręki
- kłopot z opanowaniem zegara
- niska koordynacja ruchowa
- problem z nauczeniem się jazdy na rowerze i łapaniem piłki
“Jestem rodzicem dziecka z dysleksją”. Najważniejsze informacje i wskazówki dla rodzica oraz praktyczne ćwiczenia do pracy z dzieckiem. Opracowanie Marta Badowska. Wydawnictwo Pedagogiczne OPERON.
Symptomy dysleksji u dzieci starszych (9–12 lat)
- trudności z płynnym czytaniem
- trudności z rozumieniem czytanych treści
- wolne tempo dekodowania wyrazów
- mylenie liter w wyrazach
- nieortograficzny zapis wyrazów
- mylenie znaków i cyfr w matematyce
- kłopoty z podstawianiem do wzoru
- trudności w nauce geometrii i poruszaniu się na mapie
- problem z nauczeniem się tabliczki mnożenia
- zapominanie bieżącej daty i dnia tygodnia
- mała organizacja własna („roztrzepanie”)
- zapominanie o zadaniach domowych, klasówkach i sprawdzianach
- niska umiejętność wypowiadania się na piśmie (np. lakoniczne wypracowania)
- mylenie lewej i prawej strony
- mała orientacja na zegarze
- kłopoty z powiedzeniami i przysłowiami
- nieestetyczny zapis w zeszytach
- niska samoocena z powodu słabych osiągnięć w szkole
“Jestem rodzicem dziecka z dysleksją”. Najważniejsze informacje i wskazówki dla rodzica oraz praktyczne ćwiczenia do pracy z dzieckiem. Opracowanie Marta Badowska. Wydawnictwo Pedagogiczne OPERON.
Jeśli trudności i problemy dziecka martwią Państwa, możecie
zwrócić się o pomoc.
W takiej sytuacji warto jest zgłosić się na rozmowę lub poradę do:
- Nauczyciela edukacji wczesnoszkolnej (klasy I-III)
- Nauczyciela języka polskiego, matematyki
- Pedagoga szkolnego lub psychologa szkolnego
- Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej
Drogi Rodzicu!!!
Jeśli Twoje dziecko ma specyficzne trudności w czytaniu i pisaniu, liczeniu, problemy z ortografią – tzw. Dysleksję, Dysgrafię, Dyskalkulię czy Dysortografię, nie martw się. Zapoznaj się z dekalogiem dla rodziców dzieci dyslektycznych prof. dr hab. Marty Bogdanowicz i pomóż swojej latorośli.
Dekalog dla rodziców dzieci dyslektycznych
opr.: prof. dr hab. Marta Bogdanowicz
NIE – „nie czyń bliźniemu, co Tobie niemiłe”.
1.Nie traktuj dziecka jak chorego, kalekiego, niezdolnego, złego lub leniwego.
2.Nie karz, nie wyśmiewaj dziecka w nadziei, że zmobilizujesz je to do pracy.
3.Nie łudź się, że dziecko „samo z tego wyrośnie”, „weźmie się w garść”, „przysiądzie fałdów” lub że ktoś je z tego „wyleczy”.
4.Nie spodziewaj się, że kłopoty dziecka pozbawionego specjalistycznej pomocy ograniczą się do czytania i pisania i skończą się w młodszych klasach szkoły podstawowej.
5.Nie ograniczaj dziecku zajęć pozalekcyjnych, aby miało więcej czasu naukę, ale i nie zwalniaj go z systematycznych ćwiczeń. TAK – „strzeżonego Pan Bóg strzeże”.
6.Staraj się zrozumieć swoje dziecko, jego potrzeby, możliwości i ograniczenia, aby zapobiec trudnościom szkolnym.
7.Spróbuj jak najwcześniej zaobserwować trudności dziecka: na czym polegają i co jest ich przyczyną. Skonsultuj się ze specjalistą (psychologiem, pedagogiem, logopedą).
8.Aby jak najwcześniej pomóc dziecku:
- zaobserwuj w codziennej pracy z dzieckiem, co najskuteczniej mu pomaga,
- korzystaj z odpowiedniej literatury i fachowej pomocy nauczyciela -terapeuty (w formie terapii indywidualnej i grupowej),
- bądź w stałym kontakcie z nauczycielem i pedagogiem szkolnym.
9.Bądź życzliwym, pogodnym, cierpliwym przewodnikiem i towarzyszem swego dziecka w jego kłopotach szkolnych.
10.Chwal i nagradzaj dziecko nie tyle za efekty jego pracy, ile za włożony w nią wysiłek. Spraw, aby praca z dzieckiem była przyjemna dla was obojga.
Więcej informacji na ten temat znajdziecie Państwo na stronie:
S.S