Aktualności

Nauka zdalna a stany depresyjne u dzieci i nastolatków

Nauka zdalna przyniosła wiele trudnych do zaakceptowania zmian w naszym życiu codziennym. Po roku funkcjonowania w odmiennych warunkach, daje się zauważyć wiele problemów związanych z funkcjonowaniem naszych dzieci – zarówno tych, które dopiero rozpoczęły edukację szkolną, jak i nastolatków, dla których funkcjonowanie w tej rzeczywistości jest szczególnie trudne. Ogromny wpływ ma tutaj przede wszystkim zaburzenie relacji rówieśniczych. które nie są łatwe do zaakceptowania.

Nastolatek czuje nadmiar działań, ma wiele terminowych zadań do wykonania,  a jednocześnie nie ma bezpośredniego kontaktu z rówieśnikami, nie ma możliwości odreagowania napięcia chociażby w czasie przerwy. Jego jedynym środowiskiem jest pokój  i laptop – zaczyna borykać się z problemami, które narastają, tworząc wokół nastolatka coraz większe koło problemów, z którymi młody człowiek nie zawsze potrafi sobie poradzić.

Jeżeli zauważymy że dziecko czy nastolatek przejawia problemy, nie chce się uczyć, stał się opryskliwy, wybuchowy, wydaje się być znudzony i najchętniej spędzałby czas przed smartfonem, nie przejawiając żadnych innych zainteresowań i aktywności, powinniśmy wiedzieć, że nie zawsze jest to symptom lenistwa, niechęci do nauki czy dojrzewania młodzieńczego.

Często zdarza się, iż nie zauważymy problemów, z jakimi boryka się nasze dziecko,  a to właśnie My – dorośli musimy być odpowiedzialni za nasze dzieci.

Warto na co dzień być czujnym, zwracać uwagę na sytuacje, które naszym zdaniem nie należą do standardowych, bo może to być reakcja depresyjna na zaistniałą rzeczywistość. Należy przy tym mieć na uwadze sytuacje z ostatnich dwóch tygodni i zwrócić szczególną uwagę na:

  • Sen – daje się zauważyć zmiana w rytmie chodzenia spać – dziecko czy nastolatek śpi więcej lub mniej niż zawsze, jednocześnie młody człowiek jest niewyspany, niewypoczęty, często budzi się w nocy, ma trudności z zasypianiem przez męczące myśli,
  • Nastrój – dziecko, nastolatek często miewa zmienny nastrój, silnie go przeżywa, intensywnie okazuje złość, trudniej mu się uspokoić – lub odwrotnie – może być nadmiernie wyciszony, wycofany, „schowany” w siebie.
  • Apetyt – zmiana w ilości spożywanego jedzenia – nasze dziecko je więcej lub mniej, jedzenie nie jest dla niego ważne i przyjemne, nie ma ochoty nawet na ulubioną pizzę, „podkręca” smak potraw nadmierną ilością soli lub cukru, preferuje mocne smaki, żeby coś poczuć.
  • Ruchliwość – dziecko lub nastolatek jest nadmiernie ruchliwe, nie może usiedzieć dłużej w jednym miejscu, nadmiernie gestykuluje, mówi więcej niż kiedyś, czasami zdarza mu  się również słowotok – lub odwrotnie – jest spowolniałe, ospałe, nieruchliwe, słabiej nawiązuje kontakt.
  • Objawy ciała – dziecko  lub nastolatek częściej niż do tej pory skarży się na bóle brzucha, bóle głowy i inne dolegliwości, pomimo braku wskazań medycznych.
  • Trudności z wiarą w siebie – uczeń nie chce podejmować wysiłku związanego z nauką, „bo i tak nie warto”, bo i tak nic z tego nie będzie”, więc nie warto się starać, podobnie jest w przypadku innych aktywności wymagających wysiłku i zainteresowania.
  • Ucieczka w wirtualny świat – dziecko, nastolatek przesiaduje długie godziny w sieci, lub spędza czas wyłącznie na grach komputerowych. Jego myśli skoncentrowane są tylko wokół gier i funkcjonowania w sieci.
  • Zainteresowania i aktywności – daje się zauważyć utrata przyjemności z tego, co do tej pory uczeń lubił. Uczeń częściej może również odczuwać nudę, niechęć do podejmowania różnych aktywności
  • Trudności z koncentracją uwagi – uczeń ma poczucie „pustki w głowie”. Siadając do lekcji daję się zauważyć u ucznia powolność myślenia. Odrabianie zadań jest dłuższe niż zwykle, gdyż myśli uciekają do innych tematów. Dziecko czy nastolatek często zapomina o ważnych sprawach, kolejnych, ważnych terminach, ma trudności z podejmowaniem ważnych decyzji.

Jeżeli zauważyliśmy przynajmniej kilka z wyżej wymienionych symptomów, to znaczy, ze powinniśmy skontaktować się z psychologiem lub lekarzem rodzinnym, w celu omówienia sytuacji i ustalenia dalszych kroków postępowania.

                                                                                                 Opracowała:

                                                                                            Lidia Musiał – pedagog szkolny

 

Na podstawie „Depresja i stany depresyjne u dzieci i nastolatków” Małgorzata Łuba, Fundacja  Etoh

 

Pokaż więcej

Podobne Artykuły

Back to top button
Skip to content