Uncategorized

Dla rodzica

DROGI RODZICU, 

jeśli:

  • niepokoi Cię zachowanie Twojego dziecka, które w ostatnim czasie uległo zmianie (np. dziecko jest: smutne, agresywne, rozdrażnione, przygnębione, nadmiernie pobudzone, ma problemy z apetytem, snem, nie chce się uczyć)
  • chcesz poprawić swoje relacje z dzieckiem
  • martwisz się i chcesz porozmawiać na temat nauki swojego dziecka, jego trudności i niepowodzeń
  • chcesz porozmawiać na temat funkcjonowania Twojego dziecka w szkole lub jego relacji z klasą podczas zdalnego nauczania
  • pragniesz ustrzec swoje dziecko przed zrachowaniami ryzykownymi (zażywanie substancji psychoaktywnych, palenie papierosów, niewłaściwe kontakty towarzyskie, itp.)
  • zauważyłeś, że Twoje dziecko nie radzi sobie z emocjami
  • masz trudności wychowawcze i potrzebujesz wsparcia
  • chcesz podnieść swoje kompetencje rodzicielskie
  • szukasz pomocy i nie wiesz, gdzie możesz ją uzyskać
  • zauważyłeś u dziecka pogorszenie relacji z rówieśnikami
  • lub masz inne pytania, bądź inny problem

Zgłoś się do pedagoga lub psychologa szkolnego.

Może razem uda nam się rozwiązać problem! 

Pedagog i psycholog:

  • wysłucha Państwa
  • porozmawia
  • udzieli porad i wskazówek
  • odpowie na pytania
  • w razie potrzeby wskaże specjalistę
  • wskaże instytucję, do której można się zgłosić
  • zorganizuje odpowiednią formę pomocy

 

Czym zajmuje się pedagog szkolny ?

  • Organizuje pomoc i wsparcie dla uczniów, rodziców, nauczycieli, wychowawców klas.
  • Organizuje w szkołach i placówkach pomoc psychologiczną i pedagogiczną dla uczniów, której głównym celem jest wspomaganie rozwoju psychicznego i efektywności uczenia się.
  • Współpracuje z organami szkoły i zewnętrznymi instytucjami pomocowymi działającymi na rzecz dziecka i rodziny.

Zadania pedagoga:

  1. Rozpoznawanie indywidualnych potrzeb ucznia
  2. Określanie form pomocy uczniom objętym opieką psychologiczno- pedagogiczną
  3. Analiza niepowodzeń szkolnych ucznia.
  4. Prowadzenie różnych form pomocy dla uczniów, rodziców, nauczycieli.
  5. Działanie na rzecz pomocy materialnej uczniom,

Do zadań pedagoga w szkole należy w szczególności:

  1. Wspieranie rozwoju uczniów oraz diagnozowanie sytuacji wychowawczych w szkole w celu rozwiązywania problemów
  2. Prowadzenie badań i działań diagnostycznych uczniów, w tym diagnozowanie  indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości  psychofizycznych   uczniów w celu określenia przyczyn niepowodzeń edukacyjnych oraz wspierania mocnych stron uczniów.
  3. Podejmowanie działań z zakresu profilaktyki uzależnień i innych problemów dzieci i młodzieży.
  4. Udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w formach odpowiednich do rozpoznanych potrzeb
  5. Minimalizowanie skutków zaburzeń rozwojowych, zapobieganie zaburzeniom zachowania oraz inicjowanie różnych form pomocy  w środowisku szkolnym  i pozaszkolnym uczniów.
  6. Inicjowanie i prowadzenie działań mediacyjnych i interwencyjnych  w sytuacjach kryzysowych;
  7. Pomoc rodzicom i nauczycielom w rozpoznawaniu i rozwijaniu indywidualnych możliwości, predyspozycji i uzdolnień uczniów.
  8. Wspieranie nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i innych w udzielaniu pomocy psychologiczno- pedagogicznej.

                                                                                                              LM


JAK WSPIERAĆ POCZUCIE WŁASNEJ WARTOŚCI U DZIECKA?


 

PRAWA DZIECI I MŁODZIEŻY W DOMU                                                    

Najważniejszym i podstawowym prawem, które przysługuje dziecku w domu, jest prawo do wychowania w rodzinie oraz prawo do bycia kochanym przez rodziców.

Prawa dzieci i młodzieży w domu regulują takie akty prawne jak Konstytucja, Konwencja o prawach dziecka, Deklaracja Praw Dziecka, Kodeks Rodzinny i Opiekuńczy.

Zgodnie z przepisami każde dziecko ma prawo do:

  • wyznawania takiej wiary, jaką chce (art. 48 i 53 Konstytucji, art. 14 Konwencji o Prawach Dziecka)
  • posiadania życia prywatnego oraz rodzinnego (art. 47 Konstytucji)
  • wychowania z mamą i tatą (art. 48 Konstytucji, art. 58 kodeksu rodzinnego i opiekuńczego)
  • posiadania imienia (art. 7 Konwencji o Prawach Dziecka)
  • poznania swoich biologicznych rodziców (art. 7 Konwencji o Prawach Dziecka)
  • pozostawania pod opieką rodziców, chyba że nie jest to dla niego korzystne, np. w sytuacji, gdy rodzice nadużywają alkoholu lub narkotyków (art. 9 Konwencji o Prawach Dziecka)
  • tajemnicy korespondencji, w tym również w portalach społecznościowych (art. 16 Konwencji o Prawach Dziecka)
  • takiego poziomu życia, jaki odpowiada jego rozwojowi zarówno fizycznemu, jak i psychicznemu (art. 27 Konwencji o Prawach Dziecka)
  • ochrony przed wykonywaniem pracy, która mogłaby być dla niego niebezpieczna lub szkodliwa dla jego rozwoju (art. 32 Konwencji o Prawach Dziecka)
  • rozwoju fizycznego, psychicznego, duchowego oraz społecznego (zasada 2 Deklaracji Praw Dziecka)
  • odpowiedniego wyżywienia, mieszkania, rozrywek i opieki lekarskiej (zasada 4 Deklaracji Praw Dziecka)
  • miłości i zrozumienia (zasada 6 Deklaracji Praw Dziecka)
  • dorastania w atmosferze życzliwości i szacunku oraz bezpieczeństwa (zasada 6 Deklaracji Praw Dziecka)
  • decydowania o swoim nazwisku (jeśli ma więcej niż 13 lat) (art. 88 i 89 kodeksu rodzinnego i opiekuńczego)
  • ochrony przed stosowaniem kar cielesnych (art. 96(1) kodeksu rodzinnego i opiekuńczego)

Przepisy zapewniają każdemu dziecku:

  • ochronę dobrego imienia, a więc nikt nie może dziecka obrażać czy wyzywać (art. 47 Konstytucji)
  • wolność wyrażania swoich poglądów (art. 54 Konstytucji, art. 12 Konwencji o Prawach Dziecka)
  • szczególną pomoc, w tym finansową, jeśli jego rodzina jest w trudnej sytuacji (art. 71 Konstytucji)
  • prawo do wypoczynku i czasu wolnego, do uczestniczenia w zabawach i zajęciach rekreacyjnych oraz do uczestniczenia w życiu kulturalnym i artystycznym (art. 31 Konwencji o Prawach Dziecka)
  • ochronę przed przemocą ze strony najbliższych i nieznajomych, w tym również przed przemocą psychiczną (art. 19 Konwencji o Prawach Dziecka)
  • zakaz wykorzystywania go w celach seksualnych (art. 19 Konwencji o Prawach Dziecka)

Materiał opracowała Naczelna Rada Adwokacka

Źródło: „Prawa dzieci i młodzieży w domu”. Młode Głowy. Otwarcie o zdrowiu psychicznym.

 


 

Drodzy Rodzice!

Zachęcam Państwa do zapoznania się z materiałami kampanii fundacji

„Dajemy Dzieciom Siłę”

 

„DOMOWE ZASADY EKRANOWE”

„Domowe zasady ekranowe” to kampania, która promuje i zachęca do rozsądnego korzystania z urządzeń ekranowych. By ich używanie nie zagrażało relacjom rodzinnym, rozwoju i zdrowiu dzieci i domowników.  Jak w odpowiedzialny, bezpieczny i zrównoważony sposób korzystać z „ekranów” dowiecie się Państwo zaglądając na stronę kampanii – link (https://www.domowezasadyekranowe.fdds.pl/kampania/)

                                                                                                S.S

Drodzy Rodzice!

     Jak rozmawiać z dzieckiem o koronawirusie?

W tym szczególnym czasie, bardzo ważna jest rozmowa z dzieckiem na temat pandemii i koronawirusa. Możliwe, że niektórzy z Państwa zastanawiają się, jak porozmawiać z dzieckiem na ten temat. Oto pomocny materiał: Jak rozmawiać z dzieckiem o koronawirusie:

                                                                                         S.S

 

Porady pedagoga szkolnego

 

Pokaż więcej

Podobne Artykuły

Back to top button
Skip to content