Dla rodzica
DROGI RODZICU,
jeśli:
- niepokoi Cię zachowanie Twojego dziecka, które w ostatnim czasie uległo zmianie (np. dziecko jest: smutne, agresywne, rozdrażnione, przygnębione, nadmiernie pobudzone, ma problemy z apetytem, snem, nie chce się uczyć)
- chcesz poprawić swoje relacje z dzieckiem
- martwisz się i chcesz porozmawiać na temat nauki swojego dziecka, jego trudności i niepowodzeń
- chcesz porozmawiać na temat funkcjonowania Twojego dziecka w szkole lub jego relacji z klasą podczas zdalnego nauczania
- pragniesz ustrzec swoje dziecko przed zrachowaniami ryzykownymi (zażywanie substancji psychoaktywnych, palenie papierosów, niewłaściwe kontakty towarzyskie, itp.)
- zauważyłeś, że Twoje dziecko nie radzi sobie z emocjami
- masz trudności wychowawcze i potrzebujesz wsparcia
- chcesz podnieść swoje kompetencje rodzicielskie
- szukasz pomocy i nie wiesz, gdzie możesz ją uzyskać
- zauważyłeś u dziecka pogorszenie relacji z rówieśnikami
- lub masz inne pytania, bądź inny problem
Zgłoś się do pedagoga lub psychologa szkolnego.
Może razem uda nam się rozwiązać problem!
Pedagog i psycholog:
- wysłucha Państwa
- porozmawia
- udzieli porad i wskazówek
- odpowie na pytania
- w razie potrzeby wskaże specjalistę
- wskaże instytucję, do której można się zgłosić
- zorganizuje odpowiednią formę pomocy
Czym zajmuje się pedagog szkolny ?
- Organizuje pomoc i wsparcie dla uczniów, rodziców, nauczycieli, wychowawców klas.
- Organizuje w szkołach i placówkach pomoc psychologiczną i pedagogiczną dla uczniów, której głównym celem jest wspomaganie rozwoju psychicznego i efektywności uczenia się.
- Współpracuje z organami szkoły i zewnętrznymi instytucjami pomocowymi działającymi na rzecz dziecka i rodziny.
Zadania pedagoga:
- Rozpoznawanie indywidualnych potrzeb ucznia
- Określanie form pomocy uczniom objętym opieką psychologiczno- pedagogiczną
- Analiza niepowodzeń szkolnych ucznia.
- Prowadzenie różnych form pomocy dla uczniów, rodziców, nauczycieli.
- Działanie na rzecz pomocy materialnej uczniom,
Do zadań pedagoga w szkole należy w szczególności:
- Wspieranie rozwoju uczniów oraz diagnozowanie sytuacji wychowawczych w szkole w celu rozwiązywania problemów
- Prowadzenie badań i działań diagnostycznych uczniów, w tym diagnozowanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów w celu określenia przyczyn niepowodzeń edukacyjnych oraz wspierania mocnych stron uczniów.
- Podejmowanie działań z zakresu profilaktyki uzależnień i innych problemów dzieci i młodzieży.
- Udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w formach odpowiednich do rozpoznanych potrzeb
- Minimalizowanie skutków zaburzeń rozwojowych, zapobieganie zaburzeniom zachowania oraz inicjowanie różnych form pomocy w środowisku szkolnym i pozaszkolnym uczniów.
- Inicjowanie i prowadzenie działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych;
- Pomoc rodzicom i nauczycielom w rozpoznawaniu i rozwijaniu indywidualnych możliwości, predyspozycji i uzdolnień uczniów.
- Wspieranie nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i innych w udzielaniu pomocy psychologiczno- pedagogicznej.
LM
JAK WSPIERAĆ POCZUCIE WŁASNEJ WARTOŚCI U DZIECKA?
PRAWA DZIECI I MŁODZIEŻY W DOMU
Najważniejszym i podstawowym prawem, które przysługuje dziecku w domu, jest prawo do wychowania w rodzinie oraz prawo do bycia kochanym przez rodziców.
Prawa dzieci i młodzieży w domu regulują takie akty prawne jak Konstytucja, Konwencja o prawach dziecka, Deklaracja Praw Dziecka, Kodeks Rodzinny i Opiekuńczy.
Zgodnie z przepisami każde dziecko ma prawo do:
- wyznawania takiej wiary, jaką chce (art. 48 i 53 Konstytucji, art. 14 Konwencji o Prawach Dziecka)
- posiadania życia prywatnego oraz rodzinnego (art. 47 Konstytucji)
- wychowania z mamą i tatą (art. 48 Konstytucji, art. 58 kodeksu rodzinnego i opiekuńczego)
- posiadania imienia (art. 7 Konwencji o Prawach Dziecka)
- poznania swoich biologicznych rodziców (art. 7 Konwencji o Prawach Dziecka)
- pozostawania pod opieką rodziców, chyba że nie jest to dla niego korzystne, np. w sytuacji, gdy rodzice nadużywają alkoholu lub narkotyków (art. 9 Konwencji o Prawach Dziecka)
- tajemnicy korespondencji, w tym również w portalach społecznościowych (art. 16 Konwencji o Prawach Dziecka)
- takiego poziomu życia, jaki odpowiada jego rozwojowi zarówno fizycznemu, jak i psychicznemu (art. 27 Konwencji o Prawach Dziecka)
- ochrony przed wykonywaniem pracy, która mogłaby być dla niego niebezpieczna lub szkodliwa dla jego rozwoju (art. 32 Konwencji o Prawach Dziecka)
- rozwoju fizycznego, psychicznego, duchowego oraz społecznego (zasada 2 Deklaracji Praw Dziecka)
- odpowiedniego wyżywienia, mieszkania, rozrywek i opieki lekarskiej (zasada 4 Deklaracji Praw Dziecka)
- miłości i zrozumienia (zasada 6 Deklaracji Praw Dziecka)
- dorastania w atmosferze życzliwości i szacunku oraz bezpieczeństwa (zasada 6 Deklaracji Praw Dziecka)
- decydowania o swoim nazwisku (jeśli ma więcej niż 13 lat) (art. 88 i 89 kodeksu rodzinnego i opiekuńczego)
- ochrony przed stosowaniem kar cielesnych (art. 96(1) kodeksu rodzinnego i opiekuńczego)
Przepisy zapewniają każdemu dziecku:
- ochronę dobrego imienia, a więc nikt nie może dziecka obrażać czy wyzywać (art. 47 Konstytucji)
- wolność wyrażania swoich poglądów (art. 54 Konstytucji, art. 12 Konwencji o Prawach Dziecka)
- szczególną pomoc, w tym finansową, jeśli jego rodzina jest w trudnej sytuacji (art. 71 Konstytucji)
- prawo do wypoczynku i czasu wolnego, do uczestniczenia w zabawach i zajęciach rekreacyjnych oraz do uczestniczenia w życiu kulturalnym i artystycznym (art. 31 Konwencji o Prawach Dziecka)
- ochronę przed przemocą ze strony najbliższych i nieznajomych, w tym również przed przemocą psychiczną (art. 19 Konwencji o Prawach Dziecka)
- zakaz wykorzystywania go w celach seksualnych (art. 19 Konwencji o Prawach Dziecka)
Materiał opracowała Naczelna Rada Adwokacka
Źródło: „Prawa dzieci i młodzieży w domu”. Młode Głowy. Otwarcie o zdrowiu psychicznym.
Drodzy Rodzice!
Zachęcam Państwa do zapoznania się z materiałami kampanii fundacji
„Dajemy Dzieciom Siłę”
„DOMOWE ZASADY EKRANOWE”
„Domowe zasady ekranowe” to kampania, która promuje i zachęca do rozsądnego korzystania z urządzeń ekranowych. By ich używanie nie zagrażało relacjom rodzinnym, rozwoju i zdrowiu dzieci i domowników. Jak w odpowiedzialny, bezpieczny i zrównoważony sposób korzystać z „ekranów” dowiecie się Państwo zaglądając na stronę kampanii – link (https://www.domowezasadyekranowe.fdds.pl/kampania/)
- zasady – link (https://www.domowezasadyekranowe.fdds.pl/)
- problem – link (https://www.domowezasadyekranowe.fdds.pl/problem/)
- wiedza – link (https://www.domowezasadyekranowe.fdds.pl/wiedza/)
S.S
Drodzy Rodzice!
Jak rozmawiać z dzieckiem o koronawirusie?
W tym szczególnym czasie, bardzo ważna jest rozmowa z dzieckiem na temat pandemii i koronawirusa. Możliwe, że niektórzy z Państwa zastanawiają się, jak porozmawiać z dzieckiem na ten temat. Oto pomocny materiał: Jak rozmawiać z dzieckiem o koronawirusie:
S.S
Porady pedagoga szkolnego
- Przemoc w białych rękawiczkach, czyli o zawstydzaniu dzieci
- Jak mówić dzieciom o miłości
- Kampania “Trzymaj pion”
- Kampania “Klikam z głową #keepCTRL”
- Nauka zdalna a stany depresyjne u dzieci i nastolatków
- Jak pomóc dziecku z dysleksją?
- Specyficzne trudności w nauce
- Wsparcie pedagoga
- Moje dziecko nie chce się uczyć
- Rodzaje zagrożeń współczesnej młodzieży oraz ich najczęstsze przyczyny
- Dysleksja rozwojowa
- Wskazówki dla rodziców uczniów zdających egzamin
- Najmłodsi a epidemia koronawirusa
- Złość dziecka
- Poczucia własnej wartości
- Jak pomóc dziecku przezwyciężyć strach strach przed szkołą