Piwonia –warsztaty matematyczne w szkole
Projekt Piwonia- Poznawanie i odkrywanie . Nauka innowacyjnie atrakcyjna
Piwonia –warsztaty matematyczne w szkole
31 maja uczniowie uczestniczyli w przedostatnich warsztatach na terenie szkoły, tym razem matematycznych. Prowadzący p. Łukasz Dawidowski rozpoczął zajęcia od pytania , czy można narysować proste równoległe, które się przecinają???? Zanim jednak padła odpowiedź uczniowie stanęli przed kolejnym pytaniem, czy cyfry arabskie na pewno są arabskie. Prowadzący wyświetlał banknoty krajów arabskich, zadaniem uczniów było odgadnięcie nominałów. Zadanie okazało się bardzo trudne, gdyż najbliżej naszych cyfr arabskich była 1, pozostałe należałoby czytać z przekrzywioną głową, zaś cyfry 5,6,8 w żaden sposób nie przypominały naszych cyfr arabskich. Zatem pytanie dlaczego arabskie, skoro nie przypominają arabskich. Pan Dawidowski na mapie pokazał drogę cyfr arabskich z Półwyspu Indyjskiego przez kraje arabskie na Półwysep Iberyjski (Hiszpania) i dopiero stąd na pozostałe kraje Europy. A co z tymi równoległymi??? Otóż starożytni uważali że jeśli coś nie jest związane z geometrią, to nie warto się tym zajmować. Po drugie” Elementy” Euklidesa (traktat matematyczny i geometryczny)to druga po Biblii najczęściej drukowana książka. Po trzecie Euklides uważał ,że matematyka to geometria. Dwie proste np. dwa równoleżniki przecinają się gdzieś poza kulą ziemską.
Szkolny koordynator K.Maczuga